Zakonná povinnost elektronické komunikace
Kdy a kdo má povinnost komunikovat výhradně elektronicky s ČSSZ?
O povinnosti komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení se vede mnoho diskuzí a postupem času není jednoduché se v tom zorientovat. Tímto krátkým článkem si vysvětlíme, jak to vlastně celé je a jaký je aktuální stav.
Tuto povinnost udává zákon č. 470/2011 sb. Dle zákonu jsou definovány subjekty, jež mají povinnost komunikovat s Českou správou sociálního zabezpečení a jakých tiskopisů se to týká. V následující části článku si nejprve popíšeme kdo má tuto povinost, následně na které dokumenty se to vztahuje a v poslední části, jak je to vlastně s tou povinností.
Kdo má povinnost komunikovat s ČSSZ výhradně elektronicky?
Dle zmíněného zákona výše, na který následně odkazují zprávy z ČSSZ a MPSV, se povinnost týká těchto subjektů.
- Zaměstnavatelé / účetní jednotky
- OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná
- Lékaři – každý lékař co zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance
Jakých tiskopisů se to týká?
Týká se to především tiskopisů, které je možné zasílat elektronicky a to pouze prostřednictvím datové schránky. Těmito dokumenty dle subjektů jsou:
Zaměstnavatelé / účetní jednotky
- Evidenční list důchodového pojištění
- Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění
- Přehled o výši pojistného
- Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)
- Přihláška do registru zaměstnavatelů
- Odhláška z registrů zaměstnavatelů
- Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
- Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství
Osoby samostatně výdělečně činné
- Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok
- Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti
- Přihláška OSVČ k účasti na důchodovém pojištění
- Přihláška OSVČ k účasti na nemocenském pojištění
Ošetřující lékaři
- Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti
- Hlášení ošetřujícího lékaře ve smyslu § 61 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
Kdy povinnost elektronické komunikace přechází v platnost?
Komunikovat výhradně elektronicky bylo dáno od data 1. 1. 2014, nicméně z důvodu nedostatečné připravenosti zaměstnavatelů byla tato povinnost odložena. Přestože došlo k odložení, není to pro všechny subjekty stejné. Pro všechny tiskopisy podávané ze zákona zaměstnavateli a Osobami samostatně výdělečně činnými, byla udělena výjimka 1 rok. Pro neschopenky, které mají zasílat lékaři, byla udělena výjimka 2 roky. Z těchto informací vyplývá, že Zaměstnavatelé a Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), budou mít povinnost komunikovat výhradně elektronicky od 1. 1. 2015 a Lékaři od 1. 1. 2016, nebude-li další odklad.
Závěr
Dle informací výše je zřejmé, že ani jeden z uvedených subjektů ještě nemá povinnost komunikovat výhradně elektronicky, nicméně to možné je. Jak to funguje a jaké jsou možnosti, najdete na stránkách ČSSZ - http://www.cssz.cz/cz/e-podani/.
Zdroje
Povinná elektronická komunikace pro OSVČ - zde
Povinná elektronická komunikace v roce 2014 - zde
Seznam předepsaných tiskopisů - zde
ePodani OSVČ - zde