Zakonná povinnost elektronické komunikace

Kdy a kdo má povinnost komunikovat výhradně elektronicky s ČSSZ?

O povinnosti komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení se vede mnoho diskuzí a postupem času není jednoduché se v tom zorientovat. Tímto krátkým článkem si vysvětlíme, jak to vlastně celé je a jaký je aktuální stav.

Tuto povinnost udává zákon č. 470/2011 sb. Dle zákonu jsou definovány subjekty, jež mají povinnost komunikovat s Českou správou sociálního zabezpečení a jakých tiskopisů se to týká. V následující části článku si nejprve popíšeme kdo má tuto povinost, následně na které dokumenty se to vztahuje a v poslední části, jak je to vlastně s tou povinností.

Kdo má povinnost komunikovat s ČSSZ výhradně elektronicky?

Dle zmíněného zákona výše, na který následně odkazují zprávy z ČSSZ a MPSV, se povinnost týká těchto subjektů.

  • Zaměstnavatelé / účetní jednotky
  • OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná
  • Lékaři – každý lékař co zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance

Jakých tiskopisů se to týká?

Týká se to především tiskopisů, které je možné zasílat elektronicky a to pouze prostřednictvím datové schránky. Těmito dokumenty dle subjektů jsou:

Zaměstnavatelé / účetní jednotky

  • Evidenční list důchodového pojištění
  • Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění
  • Přehled o výši pojistného
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)
  • Přihláška do registru zaměstnavatelů
  • Odhláška z registrů zaměstnavatelů
  • Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
  • Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství

Osoby samostatně výdělečně činné

  • Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok
  • Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti
  • Přihláška OSVČ k účasti na důchodovém pojištění
  • Přihláška OSVČ k účasti na nemocenském pojištění

Ošetřující lékaři

  • Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti
  • Hlášení ošetřujícího lékaře ve smyslu § 61 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění

Kdy povinnost elektronické komunikace přechází v platnost?

Komunikovat výhradně elektronicky bylo dáno od data 1. 1. 2014, nicméně z důvodu nedostatečné připravenosti zaměstnavatelů byla tato povinnost odložena. Přestože došlo k odložení, není to pro všechny subjekty stejné. Pro všechny tiskopisy podávané ze zákona zaměstnavateli a Osobami samostatně výdělečně činnými, byla udělena výjimka 1 rok. Pro neschopenky, které mají zasílat lékaři, byla udělena výjimka 2 roky. Z těchto informací vyplývá, že Zaměstnavatelé a Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), budou mít povinnost komunikovat výhradně elektronicky od 1. 1. 2015 a Lékaři od 1. 1. 2016, nebude-li další odklad.

Závěr

Dle informací výše je zřejmé, že ani jeden z uvedených subjektů ještě nemá povinnost komunikovat výhradně elektronicky, nicméně to možné je. Jak to funguje a jaké jsou možnosti, najdete na stránkách ČSSZ - http://www.cssz.cz/cz/e-podani/.

Zdroje

Povinná elektronická komunikace pro OSVČ - zde

Povinná elektronická komunikace v roce 2014 - zde

Seznam předepsaných tiskopisů - zde

ePodani OSVČ - zde

Máte dotaz? Potřebujete poradit? Napište nám!

Děkujeme za Váš dotaz. Brzy se Vám ozveme.

Kontaktní informace

O nás

Jsme skupinou, která se zabývá problematikou důvěryhodné archivace dokumentů v elekronické podobě. Zabýváme se elekronickým zpracováním dokumentů tak, aby byly naplněny evropské a státní legislativní normy a zákony. Konečně lze říci, že dokument v elektronické podobě má stejnou hodnotu jako v papírové! Čtěte více zde!