Často kladené dotazy

Jaký je rozdíl mezi běžným uložením naskenovaného elektronického dokumentu a důvěryhodnou archivací elektronického dokumentu?

Odpověď: Při důvěryhodné archivaci můžeme potom dokument dále předkládat v elektronické formě a nemusíme vlastnit listinný originál dokumentu. Důležitý je i fakt platnosti originálu, jakou má listinná forma důvěryhodného dokumentu.

Více zde.

Pokud naskenuji svůj podpis a přiložím ho např. ke smlouvě, jedná se o tzv. elektronický podpis? Co je to vlastně elektronický podpis?

OdpověďElektronický podpis je tvořen v binární soustavě (jedničky a nuly), tím pádem nemá s ručním podpisem nic společného jako vizuelně, tak prakticky. Elektronický podpis se totiž zakóduje do dokumentu a zaručuje tím jak identitu autora dokumentu, tak i fakt, že dokument nebyl od podepsání změněn. 

Více zde.

K čemu slouží časové razítko?

OdpověďČasové razítko nám říká, kdy dokument vznikl. Zaručuje též jeho důvěryhodnost. Jakmile na dokumentu časové razítko třeba jen několik sekund chybí, ztrácí tím platnost.

Máme v práci na disku udělaný archiv elektronických dokumentů. Je z něho možné udělat důvěryhodný archiv?

Odpověď: Dokumenty by se museli převézt přes některé z programů elektronické archivace do důvěryhodné podoby a musel by se k nim připojit elektronický podpis a časové razítko.

Více zde.

Co je to vlastně důvěryhodný archiv elektronických dokumentů?

Odpověď: Elektronický důvěryhodný archiv je softwarové řešení důvěryhodné archivace, když se všemi dokumenty, jenž obsahuje, můžeme pracovat s platností papírového originálu.

Více zde.

Rád bych si část mých papírových dokumentů – originálů – převedl do elektronické podoby a dál je už používal výhradně v této podobě. Je to možné?

Odpověď: Ano. Při naskenování dokumentu musí dojít k ověření dokumentu elektronickým podpisem a při vložení do archivačního systému časovým razítkem, potom ho můžeme důvěryhodně archivovat.

Více zde.

Je možné z elektronického dokumentu, který má platnost originálu si vytvořit papírový dokument, aby měl tak platnost originálu?

Odpověď: Ano, možné to je, nicméně je potřeba ho znovu podepsat ověřeným ručním podpisem za pomoci notáře, aby neztratil svoji důvěryhodnost.

Více zde.

Mohu elektronicky komunikovat se státní správou abych například nemusel na finanční úřad?

Odpověď: Ano. V budoucnu má probíhat veškerá komunikace se státní správou (například vyplnění daňového přiznání atd.) pouze elektronickou formou. Momentálně to jde případ od případu, je dobré se s příslušnými úřady domluvit, jakou formou máte dokumenty dodat. 

Více zde.

Máte dotaz? Potřebujete poradit? Napište nám!

Děkujeme za Váš dotaz. Brzy se Vám ozveme.

Kontaktní informace

O nás

Jsme skupinou, která se zabývá problematikou důvěryhodné archivace dokumentů v elekronické podobě. Zabýváme se elekronickým zpracováním dokumentů tak, aby byly naplněny evropské a státní legislativní normy a zákony. Konečně lze říci, že dokument v elektronické podobě má stejnou hodnotu jako v papírové! Čtěte více zde!